Par iepirkumu Koučinga pakalpojuma nodrošināšana augstākā līmeņa vadītājiem - riski
Tomēr, iepazīstoties ar Iepirkuma tehnisko specifikāciju (https://www.eis.gov.lv/EKEIS/Supplier/Procurement/119050), sapratu, ka vēlos vērst uzmanību uz dažām neatbilstībām un riskiem. Es apstāšos pie trim.
Ļoti novērtēju, ka mēs dzīvojam laikā, kad varam paust savu redzējumu un aicināt dialogā.
Es aicinu uz šo vēstuli tā arī skatīties, kā uz aicinājumu dialogam par koučinga pakalpojuma nodrošinājumu valsts iestādēs.
Tālāk sekos manas vēstules teksts Valts kancelejai:
2024.gada 20,marts
Rīga
Izsaku atbalstu un atzinību par to, ka Valsts kanceleja ir izsludinājusi iepirkumu par Koučinga pakalpojuma nodrošināšana augstākā līmeņa vadītājiem. Koučings ir viena no modernākajiem un produktīvākajiem pieaugušo pašizglītošanās metodēm. Augsti novērtējams ir tas fakts, ka Valsts kanceleja iet līdzi laikam savu darbinieku kompetenču attīstīšanas jomā.
Uzmanīgi iepazīstoties ar izsludinātā iepirkuma dokumentāciju, nolēmu uzrakstīt šo vēstuli ar jautājumiem, jo redzu vairākus ētiska rakstura momentus un riskus, kuri skar gan pakalpojuma sniedzējus, gan pakalpojuma saņēmējus. Es apstāšos pie trim momentiem – kouču skaits uz darbinieku skaitu, konfidencialitāte, koučinga apģušanas mācību iestāžu nevienlīdzība.
- · Aptuveni 270 Valsts kancelejas darbiniekiem tiek piedāvāta sadarbība ar 3-4 koučiem. Uzreiz rodas jautājums, ko darīs kouči, ja nokļūs savu klientu interešu konfliktā?
Piemēram, klients A. Sava mērķa kontekstā runā par situāciju X un klients B. sava mērķa kontekstā ar to pašu kouču runā par to pašu situāciju.
Tā pat ir jāatceras, ka tiešām kvalitātīvā koučinga pamatā ir uzticēšanās vai ‘ķīmija’, kura ir izveidojusies starp kouču un klientu. Vai to var ieplānot?
Kādai būtu jābūt kouču izvēles kārtībai Valsts kancelejas darbiniekam, lai koučinga pakalpojums tiktu izmantots produktīvi organizācijai un atbalstoši klientam vienlaicīgi?
Man tas izskatās pēc 15-20 kouču saraksta, kuri atbilst noteiktiem pieredzes kritērijiem. Kad Valsts kancelejas darbinieks izvēlas noteiktu speciālistu, tad ar to arī noslēdz līgumu uz noteiktu sesiju skaitu.
- · Iepirkumā tiek prasītas atsauksmes no klientiem. Tieši strādājot ar augstākā līmeņa vadītājiem darbojas tā saucamā ‘dubultā’ konfidencialitāte, tas nozīmē, ka pats fakts, ka ir notikusi sadarbība ar augstākā līmeņa vadītāju ir konfidenciāls. Tas ir saistīts arī ar Valsts drošības jautājumiem. Manuprāt, 3-4 kouči, kuri strādā ar visiem valsts kancelejas darbiniekiem, kļūst par riska faktoru Valsts drošības jautājuma kontekstā.
Kāda līmeņa konfidencialitāte ir pielietojama speciālistiem, kuri sniedz koučinga pakalpojumu Valsts kancelejas darbiniekiem?
- · Konkursā var piedalīties kouči, kuri ir izgājuši interešu izglītības kursus koučingā mācību centros, bet nevar piedalīties Latvijas valsts akreditēto augstskolu un Profesionālu Supervīzijas kursu absolventi, kuriem apmācībās ir koučinga priekšmets. Vēršu jūsu uzmanību, ka Supervizora profesijai ir noteikti Latvijas valsts atzīti standarti. Koučiem, diemžēl, šādu Latvijas valsts atzītu profesionālo standartu nav. Faktiski, kad runājām par akreditētajām koučinga programmām, tad tās nav Latvijas valsts akreditētās programmas.
Latvijas valstī ir akreditētas Supervīzijas programmas, kuras iekļauj koučingu. Supervīzijā tiek strādāts ar profesionālo kompetenču attīstību. Speciālistiem notiek regulāras sertifikācijas un resertifikācijas, kuras var iegūt izpildot striktas prasības.
Iepirkuma Tehniskajā specifikācijā norādītājs mērķis “attīstīt valsts pārvaldē nodarbināto augstākā līmeņa vadītāju potenciālu un atklāt iekšējos resursus darba jautājumu veiksmīgai risināšanai un personīgās izaugsmes un apzinātības līmeņa celšanai, psihoemocionālā stāvokļa uzlabošanai un izdegšanas risku mazināšanai” pilnībā atbilst Supervīzijas pieprasījumam.
Vairāk par supervīziju https://www.supervizija.lv/lv/
Kādas ir iespējas paplašināt profesionālu speciālistu lauku koučinga pakalpojumu sniegšanā Valsts kancelejas darbiniekiem, vienlaicīgi ievērojot līdztiesības principus?
Ētiski un līdztiesīgi būtu ļaut piedalīties koučinga iepirkumā arī tiem koučiem, kuri ir mācījušies koučingu Latvijas valsts akreditētajās augstskolu maģistru programmās un Profesionālajās programmās.
Pamanīju vēl dažas prasības, kuras nesakrīt ar koučinga pakalpojuma būtību, ja būs vajadzība ar tiem iepazīties – laipni lūdzu.
Vēlreiz ar patiesu cieņu izsaku atzinību par koučinga speciālistu piesaistīšanu Valsts kancelejas darbinieku profesionālo kompetenču stiprināšanai un atbalstam. Šis iepirkums ir liels un nozīmīgs solis arī sabiedrības izglītošanai par koučinga pielietošanas iespējām izaugsmei.
Lai izdodas vislabākajā veidā!
Ar patiesu cieņu
Jeva Karabeško, supervizore, koučs, pieaugušo mācību vadītāja